En sann historia...
År 1972... köpte en, då, ganska ung grabb vid namn Hans Carlsson BP-macken i Kopparnäs. En av de sista privatägda bensinstationerna i Sverige. Han drev den till 1987 och fick smeknamnet "BP-Hasse".
År 1973... fick han agenturen för Ski-Doo snöskotrar i Piteå. År 1974... klev Johnson båtmotorer in. År 1975... kom Canadiana snöslungor och jordfräsar på repertoaren.
År 1976... blev första kontakten med Honda-produkterna och då i första hand jordfräsar vattenpumpar, motorer och elverk som sen utvecklades till gräsklippare och snöslungor. Samma år fick han även agenturen för Terhi- och Crescentbåtar samt ÅTM släpvagnar.
År 1979... började en "instrumentare" från Assi, att på fritiden skruva med motorcyklar åt Sandla Motor i Håkansö. Hans namn var Tommy Carlsson och skulle hjälpa Sandla Motor till dess de skúlle anställa en mek. Den "meken" dök aldrig upp, så hösten …..
År 1980... startade Tommy upp Piteå MC-Service. År 1981... gick Mats Linberg in som kompanjon. Tommy och Mats gjorde sig snabbt kända som skickliga MC-reparatörer. Projektet "Gustav", ett mc-bygge med en Suzuki GSX1100 motor på en "Martin"-ram, visade sig fungera bra, vilket resulterade i bra tider på "strippen". Denna "Gustav" har nu varit med i 20 år och det är först senaste åren den har fått ge vika för snabbare dragracing-cyklar.
År 1982... öppnade BP Kopparnäs en ny butik i samma byggnad som Piteå MC-Service verkade och gick under arbetsnamnet BP Maskinaffär Norrfjärden. År 1983... fick BP Maskinaffär agenturen för Suzuki motorcyklar. År 1984... på hösten, behövde Flygvapnet förstärkning på teknikersidan och värvade Mats från Piteå MC-Service.
År 1985... i februari, slog Piteå MC-Service och BP Maskinaffär sina påsar ihop och startade Piteå MC & Snöskoter AB. Samtidigt ramlade flera agenturer över oss och helt plötsligt var de fyra japanska MC-märkena inom våra väggar.
År 1987... sålde vi våran sista Ski-Doo, men lade samtidigt upp Duells snöskotersortiment av reservdelar och tillbehör. BP-Hasse blev nu även känd som Buller-Hasse i hela Sverige.
År 1990... skalade vi bort marinsidan med undantag av Honda fyrtaktsbåtmotorer som än idag har en positiv utveckling. Samtidigt började vi även se oss om efter lokaler närmare staden Piteå.
År 1994... på hösten, startade vi upp Piteå MC & Motor AB på Nygatan 40 i Piteå där vi fortfarande verkar. Piteå MC & Motors huvudinriktning är MC och mopeder samt Honda Power Produkts, med stark inriktning på reservdelar och service. Detta blev så positivt att inom ett år var Piteå MC & Snöskoter i Norrfjärden avvecklat för att ägna all kapacitet på Piteå MC & Motor. Idag så har vi försökt att renodla antalet agenturer och specialiserat oss i första hand på Suzuki, Honda, Peugeot med ett brett reservdelssortiment. Vi har även mycket tillbehör för mopeder och motorcyklar samt hela Duells reservdelssortiment till motorcyklar, mopeder, snöskotrar, atv-fordon samt marin. Två "garvade gubbar" med över 50-årig (sammanräknad) branschvana som gillar sitt jobb samt haft turen och möjligheterna att få jobba med sitt stora intresse. Och vi tänker fortsätta att serva våra härliga kunder flera år till.
År 2015... Mellan 1994 och 2015 har lagret med tillbehör och reservdelar växt för varje år. Vi har vi blivit mer eller mindre en institution bland gråhåriga 15-åringar, som älskar att skruva med allehanda maskiner. Motorcyklister från våra grannstäder i norr och söder har hittat till Nygatan 40. Under de åren har vi satsat alltmera på service och reservdelar. Även försäljningen av mopeder, som formligen har exploderat under den tiden. Vi är dessutom den enda auktoriserade verkstaden för Honda elverk i norra Sverige
År 2016... Hasse och Tommy har plötsligt insett att "vi har blivit äldre!" Glädjande nog dök det upp en föryngring i firman, i form av Jörgen Pettersson, också känd som "Pryllan" Han har jobbat som kock i hela sitt vuxna liv men alltid haft ett brinnande fritidsintresse i den verksamhet vi bedriver. Efter många år som kund kände Jörgen ett kall att göra en kulturinsats och köpte in sig i Piteå MC & motor. Två "garvade gubbar" har nu plötsligt blivit "tre garvade gubbar" med närmare 100-årig (sammanräknad) branschvana som gillar sitt jobb samt haft turen och möjligheterna att få jobba med sitt stora intresse. Och vi spänner bågen (vits!) och tänker fortsätta att serva våra härliga kunder flera år till. Mera som hände under 2016: Hasse och Tommy var nog ganska säkra på att vara kvar i de något trånga lokalerna på Nygatan, resten av den yrkesverksamma delen av livet. Kanske även några år efter det också. Så blev nu inte fallet! Hösten 2016 blev det plötsligt klart med en ny, större lokal. Vi har slitit hårt med att färdigställa de nya lokalerna på Fläktgatan 24. Vi har flyttat över vårt stora lager med reservdelar och tillbehör och insett att den nya, större butiken blev ganska välfylld även den. Trots att vi kört iväg 6! containrar med begagnade delar, av skiftande kvalitet, från källaren och vinden så har vi mycket godis kvar, som kan rädda livet på en gammal skoter eller MC.
År 2017… Vi anställdes Tom Linderholt, som oftast är i butiken. Hasse började, på allvar prata om pension. Årsskiftet 17–18 tackade han för sig och slutade. Vi har haft service och reservdelar till Honda MC i många år. Under detta år började vi sälja Honda MC År 2020… Anställdes Martin Säfvenberg. Service på Triumph Motorcyklar hamnade under vårt tak.
År 2021... Vi började med försäljning och service av TGB och Linhai ATV, även det klassiska märket Royal Enfield hamnade hos oss.
Hälsningar Jörgen Pettersson, Tommy Carlsson